Ceteris Paribus Talousasioita ja muut päihteitä

Pidetään Suomi asuttuna ja palveltuna

Ryhmä kansanedustajia on jättänyt lakialoitteen, jossa ehdotetaan työtulovähennyksen korottamista mm  Lapin alueella, uutisoi Lapin Kansa. Lakialoitteen ideana olisi verotuksen keventäminen työntekijöille, mikä voisi houkutella lisää työvoimaa alueille joissa kärsitään työvoimapulasta ja heikoista palveluista. Ideatasolla verokannustimien luominen syrjäseuduille voisi houkutella liiketoiminnan ja työvoiman siirtymistä kevyemmän verotuksen alueille, mutta toimisiko tämä käytännössä?

Teoriassa jos alueelle saadaan enemmän veronmaksajia veroprosenttia laskemalla, absoluuttinen kerätyn kunnallisveron määrä ei muttuisi välttämättä kovinkaan paljoa. Mainitussa lakialoitteessa mainitaan työtulovähennyksen korottaminen, joka ei muutenkaan vähentäisi kunnallisveron määrää kyseisissä kunnissa.

Tässä vaiheessa täytyy muistaa oikea ongelma. Esimerkiksi Lapissa välimatkat ovat hyvin pitkiä ja palveluiden saatavuus heikoilla. Pankit, pankkiautomaatit, postit, apteekit, terveyskeskukset, koulut ja muut voivat olla satojen kilometrien päässä asutuskeskuksista. Uutisissa jatkuvasti saamme lukea kyläkoulujen ja pankkikonttoreiden lakkauttamisista.

"Aloitteen tekijöiden mukaan pohjoisessa on huonommat valtion palvelut, joten olisi oikeudenmukaista, että verojakin maksettaisiin vähemmän."

Tässä lauseessa ei ole mitään järkeä ja oikea ongelma onnistutaan sivuttamaan täysin.

Oikea ongelma on palveluiden laatu ja saatavuus, ei se paljonko niistä olisi oikea määrä maksaa. Se että palvelut saataisiin tarjottua kaikille, palvelut olisi tarjottava joko verovaroilla julkisen sektorin toimesta tai yksityisen sektorin toimesta. Se että tästä palveluiden tarjoamisesta tulisi kannattavaa, tämä vaatisi kenties suuremman kysynnän ja tähän verokannustimet voisivat tähdätä. Yksityisten toimijoiden ja kuluttajen houkutteleminen syrjäisille alueille lisäämään palveluiden kysyntää ja tarjontaa.

Tutkimusten mukaan tietyt palvelut kannattaa tarjota alueille vasta tietyn asukasmäärän saavutettua. Esimerkiksi keskussairaalan ylläpito tulee kannattavaksi vasta alueilla, joissa asukkaita on noin 250 000.

Mutta ihmisiä ei voi houkutella muuttamaan verovaroilla. Monet ihmiset ovat toimialoilla ja työpaikoilla joiden on syystä tai toisesta mahdotonta siirtyä Helsingin keskustasta Pelkosenniemelle. Perhesuhteet ja esimerkiksi lapsien koulupaikat ystäväpiireineen tekevät myös muuttamisesta hanakampaa.

Verokannustimien tarjoaminen syrjäalueille on hyvä julkisuustempaus mutta käytännön hyöty voi jäädä laihaksi. Jos oikeasti halutaan tarjota parempia palveluita syrjäseuduille, ratkaisu on paljon vaikeampi. Tätä ratkaisua ei saada ratkaistua jos oikeaa ongelmaa ei nähdä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat